زنان و زیارت قبور
وهابیت:
زیارت قبور برای مردان بدون «بار سفر بستن»= مجاز
برای زنان به طور مطلق = غیر مجاز
اعضاى دائمى وهابیون: «زیارت قبور تنها براى مردان مشروع است، آنهم بدون شدّ رحال و در شهر خود، ولى براى زنان بهطور مطلق مشروع نیست». «اللجنة الدائمة، ج 1، ص 288».
اشکال: «زیارت قبور براى زنها جایز نیست، زیرا پیامبر اکرمs زنهایى را که به زیارت قبور مىروند، لعنت کرده است». «مجموع فتاوى بنباز، ج 2، ص 757».
علت حرمت: ««زنها صبرشان کم است گاهى در قبرستان نوحهسرایى کرده و چیزى میگویند که با صبر منافات دارد».«همان، ص 753 و 754»
جواب: 1. این فتوا خلاف سیره اصحاب پیامبر است. فاطمه زهراh در زمان پیامبر روزهاى جمعه به زیارت قبر حمزه مىرفت. بعد از وفات پدرش نیز بر سر قبر پیامبرs رفت، در حالى که پیامبرs و علىg او را نهى نکردند.«المصنف، عبدالرزاق، ج 3، ص 572 و السننالکبرى، ج 4، ص 131».
2. حدیث «لعن اللَّه زائرات القبور» از حیث سند ضعیف است.
3. این حدیث با حدیث عایشه که «قبلًا پیامبر نهى کرده بود، ولى بعداً اجازه داد» معارض است.
4. نهی زنان به دلیل کم صبری ایشان است و چنانچه کم صبری نکنند، زیارت برای ایشان جایز است. زیرا مقدمهی حرام حرام است ولی این قاعده اطلاق ندارد و تنها مقدمه موصله حرام است (اگر کار مباحى قطعاً انسان را به حرام برساند حرام است)
آثار زیارت قبور
1- خشوع و یاد مرگ و آخرت:
پیامبر اکرمs: «به زیارت قبور بروید، زیرا شما را به یاد مرگ مىاندازد.» «صحیح مسلم، ج 2، ص 365، ح 106 و مسند احمد، ج 3، ص 186، ح9395 و سنن ابن ماجه، ج 1، ص 501، ح 1572»
2- دعا براى اموات:
پیامبر اکرمs: «شما را از زیارت قبور نهى کردم، ولى از این بهبعد قبرها را زیارت کنید و براى آنها دعا و استغفار نمایید.» «المعجمالکبیر، طبرانى، ج 2، ص94، ح 1419 و مجمعالزوائد، ج 3، ص 58».
3- اداى حقوق اموات:
امام رضاg: «همانا براى هر امامى عهدى بر گردن اولیا و شیعیان اوست و از تمام وفاى بهعهد و حسن اداى آن زیارت قبور آنان است». «تهذیبالاحکام، ج 6، ص 78 و 79، ح 3»
فلسفه زیارت قبور اولیاى الهى
1- بزرگان دین و اولیاى الهى الگوهایى هستند که با اقتداى به آنان به کمال و سعادتِ دنیا و آخرت خواهیم رسید.
2- زیارت از مظاهر حبّ است.
پیامبر اکرمs: «احبّوا أهل بیتی لحبّی؛ اهلبیتم را بهجهت دوستى من دوست بدارید» . «مستدرک حاکم، ج 3، ص 149».
3- زیارت قبور اولیاى الهى از اهل بیت پیامبرs پرداخت اجر و مزد رسالت است. خداوند متعال مىفرماید: قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى. شورى/23.
4- زیارت قبور اولیاى الهى تعبیرى از عمق ارتباط انسان با خط اولیاى خداوند متعال است.
5- زیارت اولیاى الهى درحقیقت تجدید عهدى با آنها است.
امام رضاg آمده: «همانا براى هر امامى عهدى بر گردن اولیا و شیعیانشان است که وفاى به آن عهد و حسن اداى آن، زیارت قبور آنان است.» «تهذیب الاحکام، ج 6، ص 78 و 79»
6- حضور در کنار قبر اولیاى خدا انسان را از جنبه روحى و معنوى زنده کرده و روح تازه معنوى به انسان میدهد.
7- با این عمل اولیاى الهى نیز ما را دوست مىدارند که خود سبب نزول برکات بر ما مىگردد.
8- زیارت قبور اولیاى الهى، ما را بهیاد فداکارىهاى آنان انداخته و با خداى خود پیمان مىبندیم که مثل آنان باشیم.
9- زیارت قبور اولیاى الهى اعلان عملى به ادامه دادن راه آن بزرگان و بیزاری از دشمنان آنهاست.
فضیلت زیارت قبر امام حسینg «روایات کامل الزیارات»
1- امام باقرg: «شیعیان ما را به زیارت قبر حسینg امر کنید، زیرا بهجاى آوردن آن بر هر مؤمنى که اقرار به امامت حسینg از جانب خداى عزوجل دارد واجب و فرض است.». «ص 131»
2- امام صادقg : «هرکس از شیعیان ما به زیارت قبر حسینg رود بازنمىگردد تا اینکه تمام گناهان او بخشوده شود».«ص 145».
3- امام رضاg : «همانا ایام زائرین حسین جزء عمرشان حساب نمىشود.».«ص 147».
4- امام صادقg : «هرکس که مىخواهد در جوار پیامبرs و جوار على و فاطمهh باشد هرگز زیارت حسین بن علىg را رها نکند.».
5- امام صادقg : «هرکس به زیارت قبر حسین آید در حالى که عارف به حق اوست، گناهان گذشته و آینده او بخشوده خواهد شد». «ص151»
6- بعضى از اصحاب از امام رضاg درباره ثواب زیارت قبر امام حسینg سؤال کردند، حضرت فرمود: «معادل با عمره است». «ص 167»
7- محمد بن سنان از امام رضاg : «هرکس به زیارت قبر حسینg رود خداوند متعال براى او ثواب حج قبولشده خواهد نوشت». «ص170»
8- امام صادقg : «زیارت قبر حسینg معادل ثواب بیست حجّ است، بلکه افضل از بیست حجّ». «ص 175»
ایراد وهابیت: اینگونه روایات مردم را از حج بازداشته و عقیده آنان را نسبت به حجّ سُست مىکند (موجب تفضیل امام حسین بر خدا می شود) و این نوعی غلو است.
جواب:
1- این روایات رمزی است برای توجه مردم به روح عبادات که هر گاه مردم تنها به ظاهر شریعت توجه داشتند، در صورت خطر باید با استقبال از شهادت، روح را در کالبد اسلام بدمند.
2- اگر کعبه احترام دارد به دلیل بنای آن توسط انبیاى الهى به دستور خداست و طبق نص برخى از روایات، موازى عرش الهى و مظهرى از مظاهر ربوبى است، ولى امام کلمةاللَّه و مظهر جامع جمیع صفات جمال و جلال الهى است.
3- بر هر مسلمانى واجب است احکام شرعى از جمله حج و مسائل آن را فراگرفته و آنگاه به حج برود و اعمال آنرا بهجا آورد.
4- روایات به افضلیت زیارت امام حسینg با معرفت به حقّ امام، بر حجّ غیر واجب اشاره دارند، نه حج واجب، زیرا هیچگاه فعل مستحبّى از فعل واجب افضل نمىشود.
موضوع :